Friday 25 January 2013

... simpulan kenangan ...


Sejak berbulan dia pergi, aku terfikir.. Kenapa mesti aku terus hidup dalam kenangan? Kenapa mesti aku menangis, meratap sesuatu yang telah hilang dari aku.. Kenapa mesti aku nak rampas sesuatu yang bukan lagi milik aku? Setelah aku fikir-fikirkan, mungkin patut aku kuburkan segala kenangan aku dengan dia.. Akan aku kuburkan tanpa nisan dan tanda.. Akan aku biarkan segala kenangan hilang di padam ingatan.. Jika aku terus menanti, menunggu, aku akan terus hanyut, aku akan terus leka.. Dan ini akan memakan diri aku sendiri.. Tanpa aku pedulikan perasaan orang sekeliling yang sayangkan aku.. Banyak bagi sokongan dan nasihat pada aku.. Bukan aku termakan kata orang sekeliling.. Tapi cukuplah petunjuk yang Allah dah bagi pada aku melalui mimpi.. Mimpi yang sama berulang kali yang menunjukkan dia akan pergi meninggalkan aku.. Dan sekarang mimpi itu dah jadi kenyataan.. Dia betul-betul pergi tinggalkan aku yang masih perlukan dia..

            Tapi hidup perlu diteruskan.. Aku harus gagah melangkah tanpa dia.. Dia bukan milik aku.. Dia milik Allah.. Walau macam mana sayang aku pada dia, dia akan tetap pergi suatu hari nanti.. Mungkin dengan cara yang satu ini, aku mampu untuk melupakan dia seperti mana dia melupakan aku.. Semua barang pemberian, gambar kenangan, kata-kata janji, mesej dan emel, sudah aku lupuskan.. Tiada satu pun yang tinggal dalam simpanan aku.. Semua sudah aku kuburkan dengan air mata aku.. Aku hanya mampu berharap, segala kenangan yang pernah aku lalui dengan dia, tak akan aku tempuhi lagi.. Cukuplah sekali aku hidup dalam dilema perasaan pada dia, yang kesudahannya aku bertepuk sebelah tangan..

            Doa aku pada dia, semoga dia bahagia dalam dunianya.. Semoga kehidupannya akan menjadi lebih tenang dengan pemergiannya dari hidup aku.. Hidup aku harus diteruskan.. Apatah lagi dengan kehadiran permata yang cukup berharta dan bernilai bagi aku, Nur Qaseh Alia Imani.. Dia adalah segala-galanya bagi aku.. Sudah aku simpulkan cerita aku dan dia.. Dan aku x akan buka simpulan itu semula.. Aku biarkan simpulan itu mati.. Semoga dia juga lakukan perkara yang sama dalam dunianya.. Terima kasih


No comments:

Post a Comment