Tuesday 22 January 2013

... perpisahan ...


Susah nak berbicara bila berkaitan tentang soal HATI dan PERASAAN.. Mana mungkin kita boleh paksa orang untuk suka dan terima kita seadanya.. Kita ada hak untuk tak suka orang di sekeliling kita.. Macam tu jugak dengan orang sekeliling kita.. Orang tua-tua cakap, jangan terlalu SAYANG, nanti boleh jadi BENCI.. Jangan terlalu BENCI, nanti boleh jadi SAYANG.. Susahkan bila berkaitan dengan HATI ni.. SAYANG sangat pun tak boleh, BENCI sangat pun tak boleh..
            Anak sungai pun boleh berubah, inikan pula HATI manusia.. Sedangkan pantai pun boleh berubah, inikan pula HATI manusia.. Masa BERCINTA semuanya INDAH.. Kentut pun boleh kata wangi.. Sanggup berkorban apa saja.. DUIT habis beribu pun tak kisah, asalkan dapat bersama dengan orang yang TERSAYANG.. Kalau tak jumpa sehari, semua benda buat tak kena.. Ada je yang tak kena.. Nak kena jumpa setiap hari.. Dapat tengok sekejap pun jadi.. Kalau tak makan pun x pe, kalau dah jumpa.. Kenyang je.. Tengok pasangan senyum pun dah kenyang.. TAPI, itu masa BERCINTA !! Kalau dah PUTUS CINTA, yang BAIK, semuanya nampak BURUK.. Tak ada lagi BY+BBY, ABG+SYG, MA+PA dan lain-lain panggilan yang seangkatan dengannya.. Dah start bahasa AKU+KAU.. Tapi ada juga yang masih berhubung baik.. Terpulang pada diri masing-masing.. Pilihan masing-masing.. Pokok pangkalnya, HATI..
            Semua orang mengimpikan pasangan yang kekal hingga akhir hayat.. Tapi ingatlah, kita MERANCANG tapi Allah yang TENTUKAN.. apa pun kita kena redha dengan qada’ dan qadar Allah.. Memang kita BERJANJI untuk SEHIDUP dan SEMATI, tapi perancangan Allah adalah yang TERBAIK.. Sekali kita lafaz akad, selama-lamanya kita nak HUBUNGAN itu KEKAL.. Tapi segalanya adalah ketentuan Allah..

“Sekali abang lafazkan ijab dan qabul,selama-lamanya sayang akan jadi isteri abg.. Abang tak akan lepaskan sayang sampai bila-bila.”

            Untuk MEMBAHAGIAKAN orang yang kita SAYANG, kita terpaksa buat PENGORBANAN.. Apa yang kita nak, orang yang kita SAYANG tu, BAHAGIA.. Kita berharap dia akan faham apa yang kita buat hari ni adalah untuk kepentingan dia.. Setiap PERTEMUAN pasti aka nada PERPISAHAN.. Redhakanlah hati dengan apa yang berlaku.. Disetiap kepahitan pasti aka nada kemanisan.. InsyaAllah..


No comments:

Post a Comment