Tuesday 25 December 2012

... baby punya ragam ...


Setelah lama hilang, aku muncul sekali lagi.. :) kali ni nak kongsi cerita pasal hospital.. dulu nak sangat rasa naik ambulan.. hehe.. tak matang betul otak aku ni kan? ^_^ tepat jam 2.20am, aku pergi Klinik Kesihatan Rembau.. sebab pinggang ngan perut aku sakit yang teramat sangat.. dengan jasa baik PakCik Salleh, ibu ngan Atin, aku pergi klinik.. sampai kat klinik, nurse check aku dengan baby.. rupanya contraction.. nurse cakap due aku lambat lagi, so bukan sebab nak bersalin.. and aku pun tak ada tanda2 nak bersalin.. macam pecah air ketubah semua tu.. tapi nurse tak ada pilihan sebab aku tengah sakit sangat2 masa tu.. and baby punye pergerakan pun lain macam.. sampai tertonjol2 perut aku di tendang.. ^_^ nurse gelakkan aku! Hampeh betul.. so pergi la hospital..

            Aku sampai kat Hospital Tuanku Jaafar Seremban pukul 3.00am.. Terus pergi kecemasan bahagian pregnant, tingkat satu.. Dari pukul 3.00am sampai pukul 6.00am ibu dengan atin teman aku.. Dari pukul 3.00am tu, doktor check urine, check pangkal rahim, check jantung baby, and scan baby.. Dekat sepuluh kali aku duduk baring duduk baring dalam bilik sejuk tu.. Penat ngan ngantuk, Allah je yang tahu.. Dengan sakit pinggang, sakit perut lagi.. Baby tak berhenti bergerak.. Masa tu aku memang tak bersedia lagi untuk bersalin,, tapi baca jela apa yang patut.. Masa tu tak ingat apa dah..

            Pukul 6.30am aku kena tahan wad.. doktor terus check and check berkali-kali sebab dia kata due aku lambat lagi.. masa tu aku rasa aku ni macam alien plak! Doktor cina lelaki tu cakap aku belum due, tapi contraction.. rahim dan mengeras.. tapi belum terbuka pintu rahim lagi sebab belum masa.. Masa tu ibu, atin ngan PakCik Salleh balik rumah dah.. Aku dah siap sedia bawak baju baby.. Dalam hati aku, aku doa.. Cepat la bersalin.. Tak sanggup nak tunggu lama-lama sebab tak tahan nak main dengan baby.. Tengok baby katil sebelah, MashaAllah.. Comel comel comel !!!

            Pukul 9.30am, doktor cina dua orang datang cek lagi.. cek tekanan darah, cek jantung baby, check pergerakan, check contraction.. memang dorang cakap contraction yang sangat ketara! Tapi belum due.. dalam hati aku, alahai ~~~ sakit memang sakit.. duduk tak kena, berdiri tak kena, baring pun tak kena.. sakit, sakit, sakit !! itu belum bersalin lagi tu, baru contraction.. entah macammana aku menjerit nak bersalin nanti.. pukul 12.15pm, doktor lelaki dengan doktor2 lain datang check aku ngan patient lain.. doktor tu lelaki and sangat peramah, kelakar! Hampeh, dia kenakan aku.. dia cakap aku sebenarnya dah cukup bulan, tunggu masa je lagi.. sebab tu contraction ketara.. and dia cakap aku salah bagi tarikh last period.. sakit memang sakit.. da la aku sorang2.. nak nangis, malu.. dalam hati, doa jela pada Allah.. tapi demi anak suami, anak lelaki yang aku sanjung, lelaki yang aku hormati, lelaki yang aku sayang, aku tahan.. dan demi kerana Allah!

            Dua hari satu malam aku check in Hospital Tuanku Jaafar.. sakit yang berulang.. sakit pinggang, sakit perut.. memang sakit.. dan masa tu aku hanya ingat Allah.. semua rasa sedih tak ada dah.. walaupun aku sedih, Allah saja yang tahu.. :( Alhamdulillah, jam 4.30pm, 25/12/2012 doktor sahkan aku boleh keluar.. Cuma doktor pesan, hati2 jaga diri.. sebab tunggu hari je.. contraction teruk, terus datang hospital.. dalam hati aku, ‘aku ni duduk sorang, ibu kerja, nak harapkan siapa la’.. aku hanya berdoa pada Allah.. cukuplah Allah sebagai pelindung aku.. :)

            Aku memang tak sabar nak tunggu baby lahir.. sumpah tak sabar! Nak pegang anak sendiri.. anak yang cukup aku sayang.. :’) biar terpaksa bergadai nyawa, aku akan tetap akan pastikan anak aku selamat, dengan izin Allah..

“baby, ummi tunggu baby..ummi janji ummi jaga baby..ummi sayang baby”


No comments:

Post a Comment