Thursday 11 April 2013

... cinta ibu & abah ...


     Satu pagi, ummi dengan ibu duduk dengan Alia Imani.. ibu teringatkan arwah abah.. ibu tanya.. “Kau sayang Imani tak?” Ummi gelak dengar ibu tanya dan ummi jawab, “mesti la sayang.. ya lebih sayangkan Imani dari Haiqal.”

     Lepas tu, ibu bukak cerita ibu dengan arwah abah.. abah pernah tanya ibu.. “Ina, antara anak-anak dengan Man, Ina lebih sayangkan siapa?” bila ibu dengar abah tanya macam tu, ibu jawab, “uuhh, antara Man dengan anak-anak, Ina jauh sayang anak-anak.”

     Maknanya, ibu lebih sayangkan anak-anak ibu dari abah.. Tapi ibu tetap sayang abah maknanya. Lepas tu, ibu pulak tanya abah.
“Man pulak? Antara Ina dengan anak-anak, mana lebih Man sayang?” Abah jawab, “Sayang Man pada Ina tak ada gantinya dalam dunia ni. Man lebih sayang Ina dari anak-anak. Tak ada tandingnya sayang Man pada Ina.”

     Ummi gelak dengar ibu cerita. Dan ibu cakap, susah nak jumpa lelaki macam abah. Abah selalu cakap dengan ibu yang abah sayangkan ibu.. Setiap masa abah akan tanya ibu, “Ina sayang Man tak?” Itu lah soalan yang tak pernah lengkang dari mulut abah pada ibu.. Ibu cakap, susah nak jumpa lelaki yang tunjukkan sayang, yang tundukkan egonya..Memang betul apa yang ibu cakap.. Lelaki susah nak tunjukkan sayang.. Dan ibu bertuah berkahwin dengan abah.. Dan kami, anak-anak ibu dengan abah bertuah punyai ibu dengan abah.. :’)

     Semoga cinta ibu dan abah akan terus mekar walaupun abah dah meninggal dunia..

(NATRAH BINTI CHE DAUD & ZAHURIN BIN ISMAIL)

No comments:

Post a Comment